buurthuis op wielen
Hoe kom je als woningcorporatie in contact met je huurders? Stuur je een brief met een enquête, organiseer je een middag in een wijkcentrum, of bel je mensen op? Wij hebben een andere, laagdrempelige manier gevonden die leuker en vooral erg effectief is: de Koffiekar. Het is een kar voor koffie, soep en een goed gesprek.

De Koffiekar staat sinds dit voorjaar twee tot vier keer per week bij verschillende complexen van Woonwaard voor de deur.
Met groot succes vertelt gebiedscoördinator Muriel Hopman. ‘In de buurten waar we al op bezoek zijn geweest vinden de bewoners het heel leuk. Soms komen er op een middag wel 60 huurders op bezoek. Ook veel kinderen komen mee. Het idee is eind vorig jaar geboren. We zochten een manier om met onze bewoners in contact te komen en zichtbaar te zijn in de wijk. Normaal laten we huurders naar een buurthuis komen of gaan we op huisbezoek, maar een gezellig praatje voor de deur van het complex met wat drinken en eten erbij is toch meer ongedwongen. En als er eenmaal een groepje mensen zit, schuiven andere bewoners nieuwsgierig aan.’
rond etenstijd
De eerste koffiekar ontmoetingen waren in de middag, vertelt Muriel. ‘Dan stonden we in de wijk van 14 tot 16 uur, als de kinderen uit school zijn. Dat werkt ook wel, maar we kregen toch de vraag van bewoners om wat later te komen, omdat ze rond die tijd nog op hun werk waren. Sindsdien zijn we er aan het einde van de middag rond een uur of 16 en blijven tot ongeveer 19 uur. Rond etenstijd, maar dat is voor sommige bewoners juist heel fijn. In de kar kunnen we soep en warme hapjes maken en we delen koffie, thee en limonade uit.’
pop-up ontmoetingsplek
De onderwerpen waarover gesproken wordt lopen erg uiteen, ziet Muriel. ‘We zijn er voor mensen die een praatje willen of vragen voor ons hebben. Soms is het heel praktisch. Dan helpen we mensen om zich in te schrijven voor ‘Mijn Woonwaard’ of laten zien hoe je een reparatieverzoek indient. Soms komt de Koffiekar naar een complex waar groot onderhoud uitgevoerd gaat worden, of waar er plannen zijn om te gaan isoleren. Dan geven we informatie en vragen bewoners wat ze van de plannen vinden. Tijdens zulke middagen ontstaan hele mooie gespreken. Het is ook erg leuk dat hierdoor mensen in een buurt elkaar makkelijker ontmoeten en beter leren kennen en daardoor zelfs onderling afspreken om wat vaker zwerfvuil in de vuilnisbak te gooien bijvoorbeeld. Het is een ‘pop-up ontmoetingsplek’ als het ware. Maar het belangrijkste doel is vooral een goed gesprek over wat er speelt en leeft in een wijk, wat huurders missen en welke ideeën bewoners zelf hebben. We geven altijd een terugkoppeling en waar het kan betrekken we de bewoners zoveel mogelijk bij de uitvoering van ideeën. Het is tenslotte hun woonomgeving.’
collega’s van alle afdelingen
De komst van de Koffiekar wordt ongeveer een week van te voren gepromoot, vertelt Muriel. ‘We kondigen onze komst aan met flyers en posters en sturen e-mails naar de bewoners van zo’n complex. De bemensing van de kar is afhankelijk van het doel van de middag. Het minimum is drie of vier collega’s: een in de kar om voor het eten en drinken te zorgen en de anderen voor het ronddelen en de gesprekken. Als we op bezoek gaan bij complexen waar groot onderhoud of isolatie gepland staat, dan gaan er in elk geval collega’s van de bewonersbegeleiding en soms de aannemer mee. We stimuleren ook dat collega’s meegaan van afdelingen die normaal gesproken geen contact hebben met de bewoners, zoals van de binnendienst, finance of ICT. Het is goed dat ook zij weten wie de huurders zijn. Een ander voordeel is dat het de interne samenwerking bevordert, bijvoorbeeld met de afdeling vastgoed.’
de aanschaf
Nadat het idee geboren was, bleek het eenvoudig om de organisatie mee te krijgen, vertelt Muriel. ‘Juist omdat het zo goed past bij onze doelstelling. We kregen vrijwel meteen groen licht voor de aanschaf. Een zoekopdracht in Google gaf direct meerdere partijen in Nederland die zo’n kar aanbieden. Ze zijn er in verschillende prijsklassen, maar denk aan een bedrag tussen de 15.000 en 20.000 euro. Een investering, dat klopt, maar je bereikt hiermee echt je doel. Je bent als corporatie zichtbaar voor je bewoners en benaderbaar. Bovendien kun je er langere tijd plezier van hebben. De kar is voorzien van een grote gaspit en koelsysteem. Wij hebben er nog een koffieautomaat in laten bouwen en de kar laten bestickeren in onze huisstijl. We hebben een gasfles aan boord en een tank voor schoon water en afvalwater. Stroom halen we uit het complex waar we voor de deur staan.’ Voor de middagen zijn geen vergunningen nodig, benadrukt Muriel. ‘Er wordt niets verkocht, dus heb je niet te maken met de Warenwet en je hoeft ook geen standplaatsvergunning aan te vragen.’
onderlinge afspraken
De interne coördinatie begint ook op de rit te komen. ‘In Outlook hebben we een agenda gemaakt, waarin collega’s van de verschillende wijken de kar kunnen reserveren. Hij staat op onze parkeerplaats. Wie hem nodig heeft, koppelt hem gewoon achter de auto. Degenen die de kar hebben gebruikt, zorgen dat deze weer schoon wordt geparkeerd en dat de voorraden koffie, thee, koekjes, suiker etc. worden aangevuld. Uiteraard willen we zo duurzaam mogelijk zijn. Daarom gebruiken we biologisch afbreekbare bekers, bordjes en bestek. Suiker en melkpoeder nemen we mee in bussen, om te zorgen voor zo min mogelijk afval. Zo blijkt de organisatie goed te doen. Dus ja, de aanschaf van deze Koffiekar is absoluut de juiste investering geweest. We zijn er dan ook best trots op.’